Norsk Skolebridge leksjonsplan Modul II Meldingene

Leksjonsplan Modul II Meldingene Norsk Skolebridge xls (Excel)

Leksjon
nr.
TemaHvorforBegrepLeksjonsplanSpillfilVideokahoot!VeiledningEkstra
Leksjon 11NTKlart definert åpningsmelding. Prioritert åpning. Balansert. Lukket melding.Leksjonsplan 1.bri
.pbn
.dup
pdf
Video 1 Kahoot! 1Bordplansje

Power point 11
Slipp
Arbeidsark 1NT

Spill 1
Leksjon 2Invitt ISamarbeid med makker. Gå halve veien for å invitere. Utgang. Invitt. Leksjonsplan 2.bri
.pbn
.dup
pdf
Video 2Kahoot! 2Power point 12 Øvelsesark «Hvilket kort mangler?«
Leksjon 31 i fargeHva gjør vi når hånda ikke passer til åpning 1NT?Lengste farge. Støtte til utgang.Leksjonsplan 3.bri
.pbn
.dup
pdf
Video 3Kahoot! 3Power point 13Arbeidsark Åpning 1 i farge

Hvilken åpning?
Leksjon 4Invittmeldinger IIZoome inn på felles poengintervall.Lukket melding = definert i styrkeLeksjonsplan 4.bri
.pbn
.dup
pdf
Video 4Kahoot! 4Power point 14
Spilleføring:
Trumf tapere
Leksjon 5Foreslå egen fargeHva gjør vi uten støtte til makker?Åpen melding = krav.Leksjonsplan 5.bri
.pbn
.dup
pdf
Video 5Kahoot! 5Pilkortstokk spill 17-24 markerte finesser
Leksjon 6InnmeldingerBegge sider melder.Innmelding. Støtte. Kamp om kontraktenLeksjonsplan 6.bri
.pbn
.dup
pdf
Video 6Kahoot! 6
Leksjon 72-over-1Unngå over- /undermeldingUtgangskrav.Leksjonsplan 7.bri
.pbn
.dup
pdf
Video 7Kahoot! 7
Leksjon 8Svarmelding 1NTLøse problemet når man ikke har melding.1NT = «Mystery bag»Leksjonsplan 8 .bri
.pbn
.dup
pdf
Video 8Kahoot! 8
Leksjon 9SperremeldingerBeskrive spillesterke hender. «Snakke i munnen på motparten» Sperr. Stamp. Tilpass.Leksjonsplan 9.bri
.pbn
.dup
pdf
Video 9Kahoot! 9
Leksjon 10Opplysende doblingKonkurrere uten langfarge.Krav. Straffedoble.Leksjonsplan 10.bri
.pbn
.dup
pdf
Video 10Kahoot! 10Oppgaver meldeboksen.

Spillfilene er i hovedsak hentet fra bokserien «Grunnkurs meldinger», og er i noen tilfeller modifisert til å passe til leksjonene i Norsk Skolebridge.

Til formen på beskrivelsen av spillene har vi hentet inspirasjon fra Nya Bridgeskolan sin serie «Bridge» og Stockholms Bridgeskola sin Bridge A og B.

Før vi går i gang med meldinger:

Hvorfor melder vi?

Vi melder fordi vunnet kontrakt gir poeng til egen side.

Gir alle kontrakter like mye poeng hvis de vinnes?

Nei, det finnes bonusnivå på visse trinn som gir oss ekstra mye poeng.

Hva skjer hvis vi ikke greier kontrakten?

Å ikke greie kontrakten kalles å gå beit. Da får motparten poeng. Hvor mange poeng motparten får, kommer an på hvor mange stikk for lite vi får, og om vi er i sonen (rød skrift på våre hender i kortmappa) eller ikke.

Utenfor sonen (grønn/sort skrift på kortmappa) får motparten 50 for hver beit vi går. Vi får ingen poeng selv om vi går beit.

Leksjon 11: Åpning 1NT

Vi skal nå lære å melde kun ved å bruke meldeboksen. Bygg gjerne opp forventningene i forkant, om at dette blir gøy, som å kommunisere i kodespråk.

Fra nå av er den eneste lovlige måten å kommunisere med makker på gjennom meldingene. Det er strengt forbudt å snakke, lage grimaser eller bruke annet kroppsspråk for å formidle noe om kortene dine.

Det kan passe med en prat om etikk, fair play og ulovlige metoder. La elevene komme med innspill selv. Spørsmål å stille:

Giver begynner å melde, og velger mellom «pass», eller en hvilken som helst melding i meldeboksen. Deretter er det neste person sin tur å melde. Den første meldingen som er noe annet enn pass kalles «åpningsmeldingen».

Det er viktig at elevene forstår grunnprinsippene i meldingene, altså at man:

  1. Enten må si pass eller melde høyere enn hittil høyeste melding (dobler kommer vi tilbake til senere, det skal vi ikke blande inn nå)
  2. At man ikke er avskjært fra å melde selv om man har sagt pass én gang. Meldingsforløpet er først avsluttet når alle de tre andre spillerne har «gitt seg».

Det går helt fint an å melde på dette viset, uten å lage noen flere regler for meldingene. Grunnen til at vi lager oss regler for hva meldingene forteller makker, er at det er lurt om vi vil vinne. Vi ønsker å treffe så presist som mulig på trappa slik at vi sjeldent går beit, og ofte får med oss bonusene (utgang/slem).

1NT er meldingen vi lærer først, fordi det er den mest mest definerte åpningsmeldingen.

Oppgave: La elevene sitte sammen to og to, gi dem en kortstokk, og la dem lage to eksempler på hender som passer til åpning 1NT.

Leksjon 12: Invitt

Invittmeldinger er viktig for å forstå samspillet mellom makkerparene. Etter åpning 1NT er åpningshåndens styrke svært definert. Svarhånden kan regne ut om man har:

a) Ikke nok til utgang
b) Nok til utgang
c) Kanskje nok til utgang

I denne leksjonen åpnes det alltid i 1NT (15-17). Det vi lærer i denne leksjonen er direkte overførbart til det vi lærer i neste leksjon, der vi åpner 1 i farge.

Leksjon 13: Åpning 1 i farge

«Støtte med støtte» er dagens regel, en regel vi kommer til å gjenta ofte!

Meldesystemet: Lengste farge først

I skolebridgen har vi bare 1-2 timer tilgjengelig til spilling. Da tar det lang tid å lære system.

Derfor har vi valgt en intuitiv tilnærming til meldingene: Man melder de fargene man har. Det er alltid riktig å melde lengste farge først.

Begrep: Lengste farge = den fargen man har flest kort i. Invitt.

Når man stokker og deler, så vil man av og til oppleve å ha like mange kort i hver farge. Hvilken farge skal man velge å melde da? Dette er ikke en problemstilling vi tar opp i denne første modulen av meldingene. La det være et spørsmål til undring dersom det dukker opp. I spillfilene våre vil det alltid være én farge som er lengre enn de andre der det skal åpnes med 1 i farge.

Har vi nok til utgang? Hvis kanskje; sterk eller mild invitt?

Hvis makkerparet har minst 26 hp til sammen er det verdt å melde utgang for å få med seg poengbonusen.

Repeter utgangsnivåene, og hvor mange honnørpoeng man bør ha til sammen for å ha en god sjanse til å greie en kontrakt på utgangsnivå.

I denne leksjonen vil åpner åpne i 1 major. Svarhånden har alltid støtte, og må vurdere om man har nok til:

a) Utgang
b) Mild invitt (6-10 hp)
c) Sterk invitt
d) Ikke nok til å melde annet enn pass