Norsk Skolebridge leksjonsplan
Leksjonsplan Norsk Skolebridge xls (Excel)
Leksjon nr. | Tema | Hvorfor | Begrep | Plan leksjon | Spillfil | Video | kahoot! | Veiledning | Ekstra |
Skolebesøk time I | Stikk Individuelt Makker | Mestre teknikk. Lære basis begrep. | Stikk, farge, følge farge, makker, sake, giver, makker. | Skolebesøk time 1 og 2 | .bri .pbn .dup | Video lærer-veiledning bridge introkurs skole Øvelse 1. | Bordplansjer uten trapp. Brosjyre bridge. | ||
Skolebesøk time II | Honnører Trappa | Kan vinne også med dårlige kort. | Sekvens, honnørpoeng, trappa. | Se over. | Tips til assistenter på lynkurs | Bordplansje forenklet trapp. | |||
Leksjon 1 | Oppstart | Gjenkjenning. Repetisjon. Velkommen. | Som over. | Leksjonsplan 1 | .bri .pbn .dup | Video 1 | Kahoot! 1 | Slipp | |
Leksjon 2 | Trumf | Finne felles trumf på minst 8 kort. | Trumf. Trumfe. | Leksjonsplan 2 | .bri .pbn .dup | Video 2 | Kahoot! 2 | ||
Leksjon 3 | Sekvens | Samarbeid. | Sekvens. Love/benekte. | Leksjonsplan 3 | .bri .pbn .dup | Video 3 | Kahoot! 3 | Øvelsesark Sekvens | |
Leksjon 4 | Melde hp | Første steg i meldinger. | Honnører, honnørpoeng. Kontrakt. Beit. | Leksjonsplan 4 | .bri .pbn .dup | Video 4 | Kahoot! 4 | Pilkortstokk Bordplansje forenklet trapp | Øvelsesark «I dropped a card» |
Leksjon 5 | Blindemann | Oversikt. Fullføre spilledelen. | Spillefører, blindemann, utspiller. | Leksjonsplan 5 | .bri .pbn .dup | Video 5 | Kahoot! 5 | ||
Leksjon 6 | Godspille | Spilleteknikk. | Godspille. Presse ut. Komme inn. | Leksjonsplan 6 | .bri .pbn .dup | Video 6 | Kahoot! 6 | Bordplansje trapp med trekk Bakside trappen | Pilkortstokk |
Leksjon 7 | Ta ut trumfen | Teknikk: Telle uteværende kort. | Fordelt. Ute. Ta ut trumfen. | Leksjonsplan 7 | .bri .pbn .dup | Video 7 | Kahoot! 7 | Tellespill: Program for fordelinger | |
Leksjon 8 | Invitt | Motspill – samarbeid | Invitt. Styrkekast. | .bri .pbn .dup | Video 8 | Kahoot! 8 | |||
Leksjon 9 | Meldeboksen | Bruke meldeboksen | Kontrakt. Meldeboks. Meldekort. | .bri .pbn .dup | Video 9 | Kahoot! 9 | |||
Leksjon 10 | Bonusnivå | Kjenne poengsystemet. | Utgang. Slem. Delkontrakt. | .bri .pbn .dup | Video 10 | Kahoot! 10 | Oppgaver meldeboksen. |
Spillfilene er i hovedsak hentet fra bokserien «Grunnkurs mini-bridge», og er i noen tilfeller modifisert til å passe til leksjonene i Norsk Skolebridge. Leksjon 7 er modifiserte spill fra kapittel 5 Spill Bridge 1.
Skolebesøk første time
- Før timen: Eksempler på kontakt med rektor
- Lynkurs lærerveiledning (video, 18 min)
- Tips til assistenter
- Beskrivelse av Øvelse 1 og Øvelse 2 inkl. veiledning
- Spillfil. Fila inneholder 8 spill. Man trenger ikke å bruke disse spillene, men det er lurt å bruke spill med relativt balanserte hender.
- Dette går vi igjennom: Kortstokken, farger, stikk, markering av stikk, sake, makker
- Detaljert plan for timen
Skolebesøk andre time
- Innhold
- Begrep
- Dette går vi igjennom: Honnørpoeng, konkurrere i bridge
- Plan for timen
Første gang fritidstilbud: Repetisjon
Forventninger: Elevene vil forvente at det som møter dem på fritidstilbudet er relativt likt det de møtte på skolebesøket. Innfri disse forventningene. Ha fokus på å repetere og sette rammer for videre aktivitet på fritidstilbudet.
Vis videoen som repeterer grunnreglene for stikk.
Eksempel tabell på tavla:
Spill | Bord 1 NS/ØV | Bord 2 NS/ØV | Bord 3 NS/ØV | Bord 4 NS/ØV | Bord 5 NS/ØV | Bord 6 NS/ØV |
1 | 7/6 | 6/7 | 8/5 | 7/6 | 8/5 | 6/7 |
2 | 4/9 | 6/7 | 5/8 | 5/8 | 6/7 | 3/10 |
3 | 8/5 | 8/5 | 7/6 | 7/6 | 6/7 | 7/6 |
4 | 5/8 | 4/9 | 6/7 | 7/6 | i/s* | 8/5 |
SUM | 24/28 | 24/28 | 26/26 | 26/26 | 20/19* | 24/28 |
Giver skriver på tavla. Noen spiller raskt, andre spiller seinere. Velg et antall spill som dere summerer (utelat spill 5, 6 etc som bare ett eller to bord har spilt). Gi honnør til de beste bordene på hvert spill, samt sammenlagtvinnere N/S og Ø/V.
Andre gang fritidstilbudet: Trumf
Trumf, og å velge beste trumffarge, er en viktig del av bridge. Elevene lærer å diskutere på effektivt vis hvilken farge de skal velge som trumf.
- Kahoot! Trumf
- Spillfiler Trumf
Tredje gang: Sekvens
Poenget med «toppen av sekvens» er å forbedre samarbeidet med makker.
- Kahoot! sekvens
- Spillfiler sekvens
- Oppgaver sekvens
Fjerde gang: Melde antall stikk
I dag innføres forenklede meldinger. Det er ikke bare de med best kort som kan vinne i bridge – de med best kort må ta flere stikk enn de med dårlige kort for å vinne.
Begrep: Honnører. Honnørpoeng. Kontrakt. Beit.
Bruk tid på trappa, og bruk bordplansjene med forenklet versjon av trappa slik at de enklere finner fram til antall stikk.
Tips: For å finne ut hvor mange stikk de må ta for å beite: Tell nedover fra toppen av trappa.
Frempek: forbered elevene på at neste gang skal de lære noe veldig spennende som er helt spesielt for bridge, og som gir den som har kontrakten bedre kontroll.
- Kahoot! sekvens
- Spillfiler sekvens
- Oppgaver: Hvilket kort mangler?
Femte gang: Blindemann
Blindemann er en stor overgang, og kommer til å bli mottatt med begeistring av noen og frustrasjon av noen. Vær forberedt!
La elevene melde som vanlig, bestemme trumf/grand og se på trappa hvor høyt de skal melde.
Nå endres reglene, og la alle hjelpere være oppmerksom på hva som skjer nå:
- Vi får ulike roller. Den med flest honnørpoeng i makkerparet som får kontrakten, kalles spillefører
- Reglene for utspill endres, slik at personen til venstre for spillefører spiller på til første stikk
- Blindemann legger ned kortene. En hjelper kan gjerne spørre om å få låne kortene til blindemann, og legge dem ned riktig. Poengter at man er spilleførers lydige hjelper (slave??), og at det er spillefører som skal se kortene, derfor legger vi dem nedover mot spillefører
Sjette gang: Godspille
Når blindemann er innført åpner det seg nye muligheter. Spillefører har bedre oversikt.
Teknikken med å godspille et kort er vanskelig. I begynnelsen av videoen går vi igjennom begrepet sikre stikk. Trykk gjerne på pause i videoen ved 0:46, og snakk igjennom det at man må se sine egne kort og blindemann sine sammen.
For å lære teknikken «godspille» nytter det ikke å bare forklare, her må alle elevene få øve seg.
Hjelpemiddel: Pilkortstokk. Pilkortstokken bryter ned problemet slik at man får øve seg med få kort. Se bruksanvisning for pilkortstokk og lærerveiledning.
La alle hjelperne teste pilkortstokken på forhånd.
Sjuende gang: Stikk med trumf
Lære teknikk for å telle uteværende trumf.
NB! Vær oppmerksom på at dette kan være en teknikk som ikke alle hjelperne er kjent med. Øv på dette på forhånd i gruppa med voksne.
Åttende gang: Invitt
Samarbeid i motspill er dagens tema.
Niende gang: Meldeboksen
I niende leksjon innføres meldeboksen, og fra og med nå melder vi trekkverdi i stedet for antall stikk.
Merk at det kan være forvirrende å gå fra stikk til trinn, og at de må avlære å melde stikk.
Dagens oppgave går på å beherske det å gripe i meldeboksen, legge opp meldingen slik at den ligger i leseretning for makker.
Øv på å ta opp følgende meldinger: 1 kløver, 2 hjerter, 3 NT, 5 ruter, 6NT.
Tiende gang: Bonusnivå; utgang og slem
Merk at videoen ikke kommer innom begrepet «delkontrakt», som også bør innføres i denne leksjonen.
Er man mange bord kan man skrive resultatene opp på tavla og sammenligne. Er man få bord kan man spille «Chicago», det vil si fire spill der giver og soneforhold roterer etter mappene 1-4 (det vil si giver N, Ø, S, V, og sonene ingen, NS, ØV, alle).
Eksempel score-slipp Chicago:
Spill | Giver | Sone | Kontrakt | Av | Stikk | NS | ØV |
1 | N | ingen | |||||
2 | Ø | NS | |||||
3 | S | ØV | |||||
4 | V | alle | |||||
SUM |